Color Reproduction in Electronic Imaging Systems: Photography, Television, Cinematography

Michael S. Tooms
John Wiley & Sons 
January 2016
736 Pages (1rd edition)

تصویر، در اثر ثبت نور به صورت الکترونیک روی یک حسگر ایجاد می‌گردد. یک فیلم، مجموعه‌ای از تصاویر است که بر اساس محتوا، با نظم خاصی پشت سر یکدیگر نشان داده می‌شوند.

 سینماتوگرافی، تلفیقی از هنر عکاسی و نورپردازی است که برای تولید یک فیلم انجام می‌شود. مکان قرارگیری یا نحوه حرکت دوربین، نورپردازی محیط، اینکه چه مقدار از صحنه دیده شود (اندازه تصویر) و یا اینکه روی کدام عنصر از صحنه، تمرکز شود، ازجمله ویژگی‌هایی است که باید یک سینماتوگرف به آن‌ها توجه داشته باشد.

کتاب حاضر با هدف آشنایی خواننده با مفهوم دوباره تولید رنگ خصوصاً در تلویزیون، سینماتوگرافی و عکاسی نوشته شده است. مجموع 34 فصل این کتاب، در 5 بخش تدوین شده است. دو بخش اول مقدماتی است و پس از تعریف نور و رنگ و روابط حاکم میان آن‌ها، به روش‌های اندازه‌گیری رنگ بر اساس سامانه رنگ سنجی CIE می‌پردازد. در نهایت پدیده‌های متاماریزم و تطبیق را توضیح می‌دهد. معرفی جسم سیاه و دما رنگ ازجمله موضوعاتی است که در بخش دوم بیان‌شده است.

بخش سوم و چهارم کتاب، مفهوم دوباره تولید رنگ تصاویر و مبانی آن را بیان می‌کند. ابتدا منابع نوری مختلف و اثر رنگ منبع نوری بر رنگ اجسام را توضیح می‌دهد و در تکمیل این بحث، تفاوت‌های چند نوع لامپ متداول را به‌عنوان منابع نوری مصنوعی بررسی می‌کند. نحوه دوباره تولید رنگ تصاویر در وسایلی مانند دوربین و نمایشگر و ارزیابی آن‌ها موضوعاتی است که در بخش سوم کتاب به طور مفصل توضیح داده شده است. در بخش چهارم، تنظیمات رنگ تصاویر در وسایل اندازه‌گیری و ثبت تصویر مدنظر است؛ تنظیماتی از قبیل تعادل سفیدی (وایت بالانس). در این بخش، تعاریف و مفاهیم پارامترهای مورد استفاده در دوباره تولید رنگ تصاویر مانند تصحیح گاما، محدوده کنتراست و… بیان می‌شود.

پنجمین بخش کتاب، به طور جداگانه اصول دوباره تولید رنگ در عکاسی، تلویزیون و سینماتوگرافی را تشریح و مقایسه می‌کند.

 

مطالب بیشتر

همه حقوق این سایت محفوظ است. نشر محتوای سایت با ذکر منبع بدون اشکال است.